+
+
ब्लग :

बुद्ध र बौद्ध दर्शनको सारतत्व  

ज्ञान प्राप्त भइसकेपछि पनि बुद्ध चार सप्ताहसम्म त्यही बोधिवृक्षमा नै रहेका थिए । संयोगको रूपमा बुद्धका जीवनमा भएका कुनै पनि महत्वपूर्ण घटनाहरू (जन्म, ज्ञान प्राप्ति, निर्वाण आदि) वैशाख शुक्लपूर्णिमाका दिन नै भएका थिए ।

डा. नरनाथ पाण्डे डा. नरनाथ पाण्डे
२०८१ जेठ १० गते ६:५२

२५६८औं बुद्ध जयन्ती पर्व यस वर्ष वैशाख शुक्लपूर्णिमाका दिन जेठ १० गते नेपाल लगायत विश्वभर विभिन्न कार्यक्रमका साथ भगवान्को रूपमा पुजिएका नेपाली सपुत गौतम बुद्धको स्मरण गरी मनाइँदैछ । नेपालको प्राचीन कपिलवस्तुमा जन्मिएका गौतम बुद्ध एक दार्शनिक व्यक्तित्व हुन् । उनको समयका अधिकांश कुराहरू अलिखित नै थिए र उनको समयपश्चात् उनले दिएका ज्ञानका कुराहरूलाई लिपिबद्ध गरी संसारभर शान्तिको सन्देश दिने काम भयो ।

उनी जीवित छँदै आफूलाई भगवान् नमान्न, नभन्न र पछि पनि त्यसो नगर्न सुझाएका बुद्धले उनी संसारबाट बिदा भएपछि भने भगवान् भनी पुजिन थाले । हिन्दु धर्मले समेत बुद्ध अवतार भनी विष्णुको एक अवतारको रूपमा स्वीकार गरेको छ भने उनको दर्शनबाट प्रभावितहरूले त बुद्ध धर्म नै मानिरहेका छन् ।

बुद्ध आफैंले संसारमा कुनै भगवान् नै छैनन् र भगवान्का नाममा गरिने अनेक कार्यहरू वाहियात् हुन् भन्ने गर्दथे र उनी कर्ममा मात्र विश्वास गर्दथे । उनका उपदेश र सिद्धान्तमा यस्तै विचार पाइने हुँदा उनलाई नास्तिक दर्शनका व्याख्याता मानिन्छ तर हाल उनी आफैं एक भगवान्का रूपमा पूजनीय छन् ।

यसका लागि उनले गरेका काम, उनले दिएका उपदेश र संसारलाई देखाएको उज्यालोका कारण लाइट अफ एशियाका नामले तथा भगवान् गौतम बुद्धका नामले उनलाई चिनिन्छ । यस आलेखमा बुद्धले प्रतिपादन गरेका सिद्धान्तमा के छ र उनको जीवनी कस्तो थियो भन्नेबारेमा समेत उल्लेख गरिएको छ । आशा छ, विभिन्न अध्ययन अनुसन्धानकर्ता, बौद्ध धर्म र बौद्ध दर्शनसँग सम्बन्धित पाठकहरूलाई यसबाट पक्कै फाइदा पुग्ने नै छ ।

पूर्वीय दर्शनका अनुसार हिन्दु र चार्बाक दर्शनको बीचबाट अघि बढ्न खोजेको बौद्ध दर्शन गौतम बुद्धको उपदेशबाट प्रादुर्भाव भएको हो । तत्कालीन समयमा व्याप्त अन्धविश्वास तथा रुढीहरूको विरोधमा यो दर्शन आएको थियो ।

विशेषगरी त्यसबेला कर्मकाण्डमा हिंसाको बीभत्स तान्त्रिक साधनको नामले नरबलि दिने र पुरोहितको अहङ्कारको बीचमा गौतम बुद्धको अहिंसा, विनय, दया र करुणामा आधारित सिद्धान्त जनताका लागि अमृत बराबर भएको थियो । ई.पू. ५६३ मा (आधिकारिक जन्ममिति) लुम्बिनीमा जन्मेका २४औं पुस्ताका शाक्यमुनि बुद्ध वा राजकुमार सिद्धार्थ २९ वर्षको उमेरमा दरबार परित्याग गरी (महाभिनिष्क्रमण) बाहिर निस्केर करीब ६ वर्षको तपस्या पछि ३५ वर्षको उमेरमा बोधिज्ञान (चार वटा ज्ञान– पूर्वानुस्मृति, दिव्यचक्षु ज्ञान, प्रतीत्यसमुत्पादक र सर्वज्ञाता) प्राप्त गरेपछि बुद्ध बने र बुद्ध दर्शनको रूपमा उनका उपदेशहरू आएका हुन् ।

वृद्ध, रोगी, संन्यासी र मृत्यु भएका मानिस देखेर (चतुरनिमित्त) दुखित भई दुःखबाट मुक्त हुन तपस्या गर्ने क्रममा गौतम बुद्धले ज्ञानको खोजी गरे । यस दर्शनले चार आर्य सत्य र ८ मार्गहरूको साधना गर्नाले अज्ञानता नष्ट भई पूर्ण शान्ति (निर्वाण) प्राप्त हुन्छ भन्ने कुरामा विश्वास गर्दै ८ मार्गको अनुसरण गर्न निर्देश (देशना) गर्दछ ।

बुद्धको निजी जीवन

बुद्ध मायादेवीका कोखबाट जन्मेका हुन् । विभिन्न ग्रन्थहरूमा बुद्ध जङ्गलमा जन्मेको कुरा चर्चामा आएको छ । पहिलो सन्तान मामाघरमा जन्माउनुपर्छ भन्ने तत्कालीन मान्यता अनुसार मायादेवी माइत जाने क्रममा बाटोमा नै सुत्केरी व्यथा लाग्दा लुम्बिनीको बगैंचामा बुद्ध जन्मिएका हुन् भन्ने किंवदन्ती पाइन्छ । बुद्ध जन्मेको ७ दिनपछि नै आमा मायादेवीको मृत्यु भएको थियो । असिद नामक संन्यासीले यो बालक भविष्यमा संन्यासी (बुद्ध) बन्छ र बुद्ध नबनेमा चक्रवर्ती राजा हुन्छ भनेर भविष्यवाणी गरेका थिए । यस्तो भविष्यवाणी भएपछि बुद्धका पिता राजा शुद्धोदनले छोरो संन्यासी हुनसक्छ भनेर डराई सम्पूर्ण राजसी व्यवस्था दरबारभित्रै मिलाएका थिए । उनलाई बढी मनोरञ्जन र विलासिताको जीवन बिताउन लगाएका थिए, ताकि कहिल्यै पनि बुद्धको विचार संन्यासीतर्फ नजाओस् भनेर सबै व्यवस्था मिलाएका थिए । बुद्ध राजा नै बनोस् भनी रम्य, सुरम्य र सुरभ नामका तीनवटै ऋतुको आभास मिल्ने गरी र भोगविलासका सम्पूर्ण व्यवस्था दरबारभित्रै मिलाइएको थियो । यसैक्रममा उनको छिटो विवाह गरी पारिवारिक जिम्मेवारी प्रदान गर्ने उद्देश्यले देवदहकी राजकुमारी गोपा (उनलाई पछि यशोधरा वा भद्रकाव्यायिनी भनेर पनि चिनिन्छ) सँग १६ वर्षकै उमेरमा विवाह गराइयो ।

कुनै एकदिन बाटोमा घुम्न निस्केको बेला बुद्धले चतुरनिमित्त (४ वटा दुःख— रोगी, वृद्ध, संन्यासी र मृत) देखे । संसारमा यस्तो दुःख पनि हुँदोरहेछ भनेर उनले पहिलो पटक थाहा पाए । यो कुराले उनको मनमा अशान्ति पैदा गर्‍यो । मानिस दुःखी छ र दुःख हटाउने उपाय के होला भन्ने कुराले उनको मनमस्तिष्कमा हानिरह्यो । यही क्रममा उनी २९ वर्षका भइसकेका थिए र उनको छोराको समेत जन्म भयो । दुःखको कारण हटाउने उपाय खोजी गर्ने क्रममा आफ्नो अवरोधको रूपमा छोरा आएकोले यो ‘राहु’ हो र यसको नाम ‘राहुल’ राख्नुपर्छ भनी नामकरण गरेका थिए । जेहोस् गौतम बुद्धलाई कुनै पनि राजसी सुखसयल, सुविधा, घरपरिवार, श्रीमती, बच्चा जस्ता कुनै पनि कुराले उनको विचारलाई रोक्न सकेनन् र अन्ततः उनी २९ वर्षको उमेरमा दरबार परित्याग गरी ज्ञानको खोजीमा निस्किए ।

बुद्धको ज्ञान प्राप्तिको रोचक सन्दर्भ      

दरबार परित्याग गरेर निस्किएपछि बुद्ध आलर काराम र उद्क रामाक्रुद गुरुसँगको सम्पर्कमा गए र ६ वर्षसम्म कठोर तपस्या गरे । उनीसँगै ५ जना विद्वान् पनि तपस्यारत थिए । पछि बुद्धले खाना नखाई यसरी शरीर सुकाएर कमजोर मनमस्तिष्कले कुनै ज्ञान प्राप्त नहुने निचोड निकाली मध्यम मार्ग अपनाउने विचार गरे ।

त्यही दिन सुजाता नामक कन्याको हातबाट ४९ गाँस खीर खाए र बोधिवृक्षमुनि घाँसमा पलेंटी कसी तपस्या गरिरहेको बखत उनलाई सोही दिन ज्ञान प्राप्त भयो । खीर खाएकै दिन राति ३५ वर्षको उमेरमा ४ प्रहरमा उनलाई ४ वटा ज्ञान प्राप्त भएका थिए । ती ज्ञानहरू पूर्वानुस्मृति, दिव्यचक्षु ज्ञान, प्रतीत्यसमुत्पादक र सर्वज्ञाता ज्ञान हुन् ।

ज्ञान प्राप्त भइसकेपछि पनि बुद्ध चार सप्ताहसम्म त्यही बोधिवृक्षमा नै रहेका थिए । संयोगको रूपमा बुद्धका जीवनमा भएका कुनै पनि महत्वपूर्ण घटनाहरू (जन्म, ज्ञान प्राप्ति, निर्वाण आदि) वैशाख शुक्लपूर्णिमाका दिन नै भएका थिए ।

यसरी अद्भुत ज्ञान प्राप्त भएपछि अरूलाई यो ज्ञान कसरी दिने, ज्ञान ग्रहण गर्ने क्षमतावान् मानिस छन्/छैनन् भनी मनमा कुरा खेलिरहेको अवस्थामा उनलाई ब्रह्मादि देवताले परामर्श गरेको कुरा पनि त्रिपिटकमा पाइन्छ । यो ज्ञान कसले ग्रहण गर्न सक्ला भनी ध्यानदृष्टिले हेर्दा गुरु लगायत अन्य विद्वान्को मृत्यु भइसकेको कुरा थाहा पाएपछि ५ जना आफूसँगै तपस्यारत अन्य व्यक्तिलाई पहिलो ज्ञान दिने विचार गरे ।

ती ५ जना व्यक्ति पनि सारनाथ गएको थाहा पाएपछि हिंड्दै जाँदा बाटोमा भेटिएका तपस्वु र भल्लुक नामक दुई जना व्यापारीलाई सातु खुवाई उनीहरूलाई नै पहिलो पटक शिष्यका रूपमा ज्ञान दिएका थिए । बनारस पुगेपछि देशना (प्रथम धर्मचक्र प्रवर्धन ज्ञान) ५ जनालाई प्रतीत्यसमुत्पादक सिद्धान्तको ज्ञान दिए । जसमा ४ आर्यसत्य सम्बन्धी कुराहरू थिए । यसैगरी गयामा गई शिष्यहरू बनाए र उनको ज्ञानको प्रचार विश्वभर तीव्र रूपमा हुनथाल्यो । आफ्नो जीवनभर यसरी बुद्ध संसारभर गएको देखिन्छ ।

बौद्ध दर्शनमा के छ ?      

बौद्ध दर्शनले मुख्य प्रकाशमा ल्याएको सिद्धान्त ४ आर्यसत्य र दुःख निवारण गर्ने ८ मार्गहरू नै ज्ञानका प्रमुख सिद्धान्त हुन् । यसरी बौद्ध दर्शनमा उल्लेख गरिएका ४ आर्य सत्यहरू (चतुर आर्यसत्य) र दुःख निवारण गर्ने यी ८ मार्गहरू यसप्रकार छन् ।

१. संसारमा दुःख छ : जरामरण, शोक, विछोड आदिका कारण यस संसारमा दुःख छ र दुःखबाट कोही पनि अछुतो छैन ।

२. दुःखका कारणहरू छन् : दुःखका कारणलाई काम, भव र विभव भनी वर्गीकरण गरिएको छ । काम भन्नाले—मिठो खाने, भव भन्नाले—फेरि जन्म लिने र विभव भन्नाले—धन सम्पत्ति तृष्णाका कारण आर्जन गर्ने जस्ता कुराहरू नै दुःखका कारण हुन् । यही विभव कारणलाई नै प्रतीत्यसमुत्पादक/कार्य कारण सिद्धान्त भनिन्छ ।

३. दुःख नाश गर्न सकिन्छ : यसका लागि तृष्णालाई स्थान नै नदिएर दुःख हटाउन सकिन्छ भन्ने यस दर्शनको मूलभाव रहेको पाइन्छ ।

४. दुःख निवारण गर्ने उपायहरू छन् : अष्टाङ्ग मार्ग मार्फत दुःखलाई निवारण गर्न पनि सकिन्छ भन्नु यस दर्शनको अर्को सिद्धान्त हो ।

दुःख निवारण गर्ने ८ मार्गहरू भनी बुद्ध दर्शनमा वर्णन गरिएको छ, जुन यसप्रकार छन्–

१. सम्यक् दृष्टि, २. सम्यक् सङ्कल्प, ३. सम्यक् वचन/वाक्, ४. सम्यक् कर्म/कर्मान्त, ५. सम्यक् जीवन/आजीविका, ६. सम्यक् व्यायाम, ७. सम्यक विचार/स्मृति, ८. सम्यक समाधि ।

यो दर्शन नास्तिक हुँदाहुँदै पनि आत्माको अस्तित्व मानेको र पुनर्जन्म पनि हुन्छ भनी मानेको छ । आत्मा निरन्तर परिवर्तनशील छ र पुनर्जन्म परिवर्तनबाट हुन्छ भन्ने कुरा यस दर्शनमा पाइन्छ । यसलाई प्रतीत्यसमुत्पाद (एउटा वस्तुमा आश्रित भएर अर्को वस्तुको उत्पत्ति हुनु) पनि भनिन्छ । यस दर्शनले संसारिक बन्धनलाई भवचक्र (सांसारिक चक्र) का रूपमा व्याख्या गरेको र मुक्ति पाउनुलाई निर्वाण प्राप्ति गर्नु भन्दछ ।

बौद्ध दर्शनको आलोचना

बौद्ध दर्शन भित्र पनि विस्तारै विभिन्न खालका अन्य विचारहरू राख्ने व्यक्तिहरू देखापरे, जसले आ—आफ्ना विचारहरू प्रस्तुत गरी बौद्ध दर्शनलाई परिमार्जन गर्ने काम पनि गरे । मुख्य रूपमा निम्न ४ वटा सिद्धान्त वा दर्शनहरू बौद्ध दर्शनभित्र देखापरे । ती हुन् —

१. माध्यमिक : शून्यवाद, २. योगाचार : विज्ञानवाद, ३. सौत्रान्तिक : वाहियार्थानुवाद, ४. वैभाषिक : वाहियार्थ प्रत्यक्षवाद ।

बौद्ध दर्शनका सम्बन्धमा आएका महत्वपूर्ण केही विशेषताहरू जुन कुनै आलोचनात्मक प्रकारका पनि छन् ती यसप्रकार छन्–

१. विवादहरूप्रति उदासीनता : बुद्ध आफ्ना सिद्धान्तप्रति देखापर्ने वादविवाद भन्दा टाढै रहने, कुनै उत्तर नदिने र विवादमा फस्न नचाहने भएकोले उनलाई बुद्धिवादी थिएनन् भन्न सकिन्छ ।

२. निराशावाद : संसार दुःखमय छ र यसबाट निर्वाण प्राप्त गर्नुपर्ने कुरा भन्ने हुँदा उनको सिद्धान्त निराशावादी भएको मान्न सकिन्छ ।

३. यथार्थवाद : बुद्धले ईश्वरलाई नमान्ने र जीवनको यथार्थ उपदेश दिने हुँदा उनका सिद्धान्त यथार्थवादी छन् ।

४. व्यवहारवाद : चार आर्य सत्यमा आधारित बुद्धका उपदेशहरू व्यवहारवादी छन् ।

बौद्ध धर्म सम्बन्धी विभिन्न ग्रन्थ र साहित्यहरू प्रकाशित छन् । ती सबै बुद्धका उपदेशहरूको सङ्गालोबाट विकसित हुँदै आएका हुन् । बौद्ध दर्शनका मुख्य तीनवटा ग्रन्थहरू आधिकारिक ग्रन्थ हुन् जसलाई पिटक (पेटिका) वा त्रिपिटक पनि भनिन्छ । ती हुन्–

१. सुत्तपिटक ः बौद्ध भिक्षुहरूको पहिलो सङ्गति (सम्मेलन) बाट बुद्धको निर्माणकालमा नै बुद्धका पट्टशिक्ष आनन्दद्वारा तयार गरिएको यस पिटकमा बुद्धका उपदेशहरू रहेका छन् ।

२. विनयपिटक : उपालिको सहयोगमा तयार गरिएको यस पिटकमा आचार सम्बन्धी ग्रन्थहरू पर्दछन् ।

३. अभिधम्मपिटक : यसमा दार्शनिक विचारहरूको सङ्ग्रह रहेको छ ।

पछिल्लो समय बौद्ध धर्ममा पनि धार्मिक मतभेदका कारण दुई वटा सम्प्रदायहरू देखापरेका छन् । ती हुन्—

१. हीनयान (घेरावाद/धर्मको प्राचीन रूप) : यस सम्प्रदायको मुख्य थलो दक्षिण भारत, श्रीलङ्का, बर्मा र थाइल्याण्ड हुन् भने ती स्थानमा बुद्ध धर्मको बढी प्रभाव परेको छ । वैभाषिक र सौत्रान्तिकवाद पनि यही सम्प्रदाय अन्तर्गत पर्दछन् ।

२. महायान (प्राचीन बौद्ध धर्म भन्दा फरक, बुद्धलाई अवतार मान्ने र मिश्रित खालको विचार) : तिब्बत, चीन, कोरिया र जापानमा बौद्ध धर्मको बढी प्रभाव परेको पाइन्छ । शून्यवाद र विज्ञानवाद यस अन्तर्गत पर्दछन् ।

बौद्ध दर्शन प्राचीनकालमा निकै लोकप्रिय दर्शनका रूपमा फरक खालले आएको दर्शन हो । यस दर्शनले विश्वमा शान्तिको ज्योति छर्ने काममा निकै महत्वपूर्ण योगदान दिएको छ । सबै कुरा भगवान्ले नै बनाएको हो र उनको इच्छा विपरित केही पनि हुँदैन भन्ने त्यतिबेलाको मान्यताका बीच यो दर्शनले भगवान् नै हुँदैन र सबै कुरा कर्मले गर्दछ भन्ने फरक विचार स्थापित गर्न सक्नु यस दर्शनको मुख्य विशेषता हो ।

जति पनि पूर्वीय दर्शनहरू आएका छन्, तीमध्ये कमैले मात्र ईश्वर छैन भन्दछन् तर अधिकांश दर्शनले ईश्वरको घेराभित्रै रहेर वकालत गर्दछन् । यसरी प्राचीनकालमै आएको यो दर्शन निकै क्रान्तिकारी भएकोले यसलाई संसारका अन्य दार्शनिकहरूले पनि निकै चासोपूर्वक अध्ययन गर्ने गर्दछन् । यो नास्तिक दर्शन भएर पनि त्यस समयमा आफ्नो प्रभुत्व जमाउन सक्नु यस दर्शनको सबैभन्दा राम्रो पक्ष हो । यसरी नेपालमै जन्मिएका एक सपुतले संसारलाई नै उज्यालो बाटो देखाउने सामथ्र्य राख्न सकेका छन्, यही नै हामी नेपालीको लागि गौरवको विषय पनि हो ।

बुद्धले दिएका ४ आर्यसत्य र अष्टाङ्ग मार्गमा बताइएका ज्ञानहरूलाई यदि हामीले व्यवहारमा उतार्न सक्यौं भने हामीले विश्वलाई नै नर्कबाट स्वर्ग बनाउन सक्छौं । त्यसैले अहिलेको वैज्ञानिक युगमा आएर पनि बुद्ध दर्शनको निकै सान्दर्भिकता रहेको प्रष्ट हुन्छ ।

यो खबर पढेर तपाईलाई कस्तो महसुस भयो ?
Khusi chhu

खुसी

Dukhi chhu

दुःखी

Achammit chhu

अचम्मित

Utsahit Chhu

उत्साहित

Akroshit Chhu

आक्रोशित

प्रतिक्रिया

भर्खरै पुराना लोकप्रिय
Advertisment

छुटाउनुभयो कि ?