Comments Add Comment

भर्चुअल गुटबन्दीको मनोवृत्ति

समान्यतः हरेक राजनीतिक पार्टी र संगठनका नेता कार्यकर्ताहरुले प्रस्तुत गर्ने राजनीतिक व्यबहार र कार्यशैली उक्त पार्टीले अवलम्बन गर्ने बैचारिक तथा दार्शनिक पक्षले निर्धारण गर्दछ र गर्नुपर्दछ भन्ने आम मानिसको बुझाई हुन्छ । तर, वास्तविक  जीवन व्यवहारमा यसले विल्कुल मेल खाएको देखिँदैन ।

एउटा समान्य व्यक्तिले राजनीतिक जीवनमा प्रवेश गर्नुभन्दा पहिले उसको पारिवारिक तथा सामाजिक संरचना र संस्कारले उसको व्यक्तिगत चरित्र र कार्यशैली निर्माणमा सहयोग गरिरहेको हुन्छ । त्यसरी नै उक्त व्यक्ति राजनीतिक प्रक्रियामा सहभागी हुने पृष्ठभूमि र उक्त राजनीतिक पार्टी वा संगठनले अवलम्बन गर्ने बैचारिक दृष्टिकोण, वर्गीय पक्षधरता, संगठनात्मक पद्धति तथा राजनीतिक संस्कारले उक्त नेता कार्यकर्ताको कार्यशैली र व्यवहार निर्धारण भइरहेको हुन्छ ।

हरेक राजनीतिक पार्टीहरुले  सामाजिक बनावट तथा उक्त पार्टीले अवलम्बन गर्ने सैद्धान्तिक र दार्शनिक पक्षलाई आधार बनाएर आफ्नो राजनितिक तथा संगठनात्मक कार्यदिशा निर्माण गर्ने गर्दछन् ।  पार्टीको आन्तरिक जीवनका नियमित बहस, छलफल र अन्तरसंघर्ष पनि यसकै वरिपरि घुमिराखेको हुन्छ ।

नेपालको सन्दर्भमा जत्ति पनि राजनीतिक पार्टीहरु अहिले भूमिकामा छन् । ती सबै राजनीतिक पार्टीहरु  सामन्तवादी संरचनाको पृष्ठभूमिबाट नै हुर्केको देखिन्छ । कोही सामन्तवादको अन्त्य गर्ने उद्देश्यबाट प्रेरित भएर होस् या कोही सामन्तवादको रक्षा कवजको रुपमा होस् । सबैको तत्कालीन पृष्ठभूमि सामन्तवाद नै हो । जसको परिणामस्वरुप हरेक राजनीतिक दलहरुको आन्तरिक जीवनमा निरन्तर चलिरहने बहस, छलफल र अन्तरसंघर्षमा समेत सामन्तवादी मनोवृत्ति अभिव्यक्त भइरहेको देखिन्छ ।

राजनीतिक नेता, कार्यकर्ताहरुको व्यवहार र कार्यशैलीमा अभिव्यक्त हुने सामान्तवादको राजनीतिक मनोवृत्ति एकातिर चरम महत्वाकाक्षी हुँदै अहंकारको शिकार हुने खतरा हुन्छ भने अर्काेतिर कुण्ठित, आलोचनात्मक  तथा विद्रोही मनोविज्ञानको रुपमा प्रकट हुने गर्दछ ।

शक्तिमा पुगेकाहरुमा चरम महत्वाकांक्षा र अहंकारी प्रवृत्ति हावी हुँदै जान्छ अनि त्यसलाई टिकाउन सम्पूर्ण शक्ति र श्रोतहरुको प्रयोग गरिरहेको पाईन्छ ।  अर्काेतिर शक्तिमा पुग्न नसकेकाहरुमा कुण्ठा र विद्रोहको भावना बढोत्तरी हुने गर्दछ ।

अमूक नेतृत्व र समूहको इन्ट्रेष्टमा निर्माण गरिएका कतिपय विचार समूहहरु वाह्य रुपमा विचार समूह तर सारमा निश्चित स्वार्थमा निहित गुटबन्दीका झुण्डहरु पार्टीभित्र बर्चस्व कायम गर्ने चेष्टा गरिरहन्छन्

यस प्रकृतिको मनोवृत्ति समाजका स–साना इकाइदेखि सामाजिक संगठन तथा राजनीतिक पार्टीहरु हुँदै राज्यका हरेक संरचनाहरुमा समेत अभिव्यक्त हुने गर्दछ ।

समाजमा अभिव्यक्त हुने यस प्रकृतिको अन्तरविरोधले राजनीतिक संघर्ष र प्रतिस्पर्धाको स्वरूपमा  विकास गर्दछ भने पार्टीभित्र देखा पर्ने मतभिन्नताहरुले अन्तरसंघर्षको स्वरूप ग्रहण गर्दछ ।

खासगरी राजनीतिक पार्टीहरुको राजनीतिक कार्यदिशा, संगठनात्मक पद्धति, अन्तरसंघर्ष सञ्चालनको विधि र राजनीतिक संस्कारमार्फत नेता कार्यकर्ताहरुको कार्यशैली र व्यवहार प्रस्तुत भइरहेको हुन्छ ।

राजनीतिक संगठनको आन्तरिक जीवनमा चलिरहने अन्तरसंघर्षको बनावट र अन्तरसंघर्ष सञ्चालनको विधीले पनि  नेताकार्यकर्ताको चरित्र र व्यवहार निर्माणमा सहयोग पुर्याईरहेको हुन्छ । आजभोलिका प्रायः सबै राजनीतिक संगठनहरुमा विभिन्न प्रकृतिका  प्यानल, विचार समूह र गुटबन्दीको रुपमा अन्तरसंघर्ष संगठित र परिचालन गर्ने गरिरहेको देखिन्छ ।

प्रायजसो  मासबेसमा सञ्चालित गैरकम्युनिष्ट पार्टीहरुले  सम्मेलन र महाधिवेशन मार्फत नेतृत्व निर्वाचित गर्ने प्रयोजनमा प्यानल निर्माण गरेर अन्तरसँघर्षलाई  संगठित गर्ने गर्दछन् । यस प्रकृतिका पार्टीहरुमा सही नेतृत्व निर्वाचित गरेपछि सही नेतृत्वबाट सही विचार र कार्यदिशाको निर्माण हुन्छ भन्ने  अवधारणाबाट नेतृत्व र संगठन निर्माण गर्ने पक्षधरतामा पार्टी र उसका भातृ संगठनहरुलाई परिचालित गरिरहेका हुन्छन् । हरेक महाधिवेशनमा पार्टी र पार्टीका भातृ संगठनहरु समूहगत रुपमा विभाजित हुने र प्रतिस्पर्धा गरेर हारजीतको परिणाममा पुग्दछन् । उक्त  हारजितको मनोदशा कहिलेकाहीँ  अहंकार र विद्रोही तथा प्रतिशोधको इगो हुँदै ध्वंसात्मक  गुटबन्दीसम्म पुग्छ । संगठन र नेतृत्व निर्माणको सन्दर्भमा गठित यस प्रकारका प्यानल र समूहहरु स्थायी समूहको रुपमा पार्टीभित्र सक्रिय भइरहेको देखिन्छ । निर्वाचित प्रणालीबाट नेतृत्व निर्माण गर्ने संगठनात्मक पद्दति अवलम्बन गरेका कम्युनिष्ट पार्टीहरु पनि यसबाट अछुतो रहन सकेनन् ।

यसरी सञ्चालित अन्तरसंघर्षमा विचार, कार्यदिशा र योजनामा होइन कि नेतृत्व र त्यसको क्षमता, कार्यशैली र प्रभाव केन्द्रित हुने गर्दछ । यस प्रकारको  प्यानलवाइज  अन्तरसंघर्ष र प्रतिस्पर्धा  नेतृत्व र संगठन निर्माण गर्ने महाधिवेशन सम्मेलन र बैठकहरुमा अभिव्यक्त हुने र त्यसपछि बिस्तारै अर्काे अन्तरविरोधमा परिणत हुने गर्दछन् । यद्यपि कतिपय प्यानलगत समीकरण अन्तहीन गुटबन्दीको रुपमा विकास हुने र पार्टीभित्र  वर्चस्व कायम गर्ने साधनको रुपमा   समेत प्रयोग भइरहेको देखिन्छ ।

अन्तरसंघर्ष नै कम्युनिष्ट पार्टीको जीवन हो भन्ने अवधारण बोकेका सबै कम्युनिष्ट पार्टीहरुमा विचार समूहहरु सक्रिय भइरहेको देखिन्छ । कम्युनिष्ट पार्टीहरुले व्यवहारमा जेसुकै गरे पनि सिद्धान्त त  पहिले विचार र कार्यदिशा निर्माण गर्ने अनि त्यसको आधारमा संगठन र नेतृत्व निर्माण गर्ने संगठनात्मक प्रणाली अवलम्बन गर्दै आएको पाइन्छ । यसरी स–साना राजनैतिक एजेण्डा तथा  घटनाहरुदेखि लिएर विचार र कार्यदिशा निर्माण गर्ने प्रक्रियासम्म देखिने मतभिन्नताहरु पनि विचार समूहको रुपमा अभिव्यक्त हुने गर्दछन् ।

त्यतिमात्रै होइन, कहिले काहीँ नेतृत्व र व्यक्तिको इन्ट्रेष्टले समेत  विचार समूहको गठन हुने मनोरोगबाट पनि कम्युनिष्ट आन्दोलन गुज्रिदै आएको छ ।

सामान्यतया  पार्टीभित्र बैचारिक मतभिन्नता भएको बेला बढी  सक्रिय रुपमा देखा पर्ने यस्ता विचार समूहहरु कहिलेकाहीँ नेतृत्व तथा संगठन निर्माण निर्माणको प्रक्रियामा  समेत प्रभावकारी देखिने गर्दछन् । अमूक नेतृत्व र समूहको इन्ट्रेष्टमा निर्माण गरिएका कतिपय विचार समूहहरु वाह्य रुपमा विचार समूह तर सारमा निश्चित स्वार्थमा निहित गुटबन्दीका झुण्डहरु पार्टीभित्र बर्चस्व कायम गर्ने चेष्टा गरिरहन्छन् ।

कुनै सैद्धान्तिक र बैचारिक आधार बिना नै  अमुक नेता वा व्यक्ति लाई केन्द्रमा राखेर  पार्टीभित्र चल्ने संघर्ष नै गुटबन्दी हो । गुटगत स्वार्थपूर्तिका लागि यस्तो गुटबन्दीले कहिले काहीँ विचार समूहको मुकुण्डो लगाउने र आम कार्यकर्ता जनतालाइ भ्रमित पार्ने चेष्टा गरिरहेको हुन्छ भने  संगठन र नेतृत्व निर्माणको सन्दर्भमा प्यानल को रुपमा प्रस्तुत भएर पार्टीको नेतृत्व र संगठन कब्जा गर्ने अन्तरनिहित उद्देश्यमा समेत परिचालित हुने गरेको देखिन्छ ।

समय  र सन्दर्भ अनुसार पार्टीभित्र अल्पमतमा परेको विचार समूह र नेतृत्वको समूह पनि पार्टीभित्र शक्ति आर्जन गर्न गुटबन्दीको शाहारा लिने गर्दछन् । तर, यस्तो गुटबन्दीमा नेतृत्व सदस्यहरुको उद्देश्यमा भने केही भिन्नताहरु देखा पर्दछन् ।

गुटको नेतृत्वले पार्टी र सत्तामा पुग्न गुटको प्रयोग गर्ने अनि त्यसपछि समग्र पार्टी र सत्ताको नेतृत्व गर्ने संस्थापन भुमिका निर्वाह गर्न खोज्दछ । तर, गुटका सदस्य र सल्लाहकारहरुको दबावले कहिले पनि संस्थापन  भुमिका र संस्कारमा पुग्न दिँदैन ।  गुटको भर्याङबाट धुरीमा पुगेको नेतृत्वका वरीपरि पनि गुटका योग्य चाकडहरुबाहेक अरु पुग्न सक्दैनन् ।

सत्तामा नपुग्दासम्म गुटको नेतृत्वले गुट सञ्चालन गर्ने र सत्तामा पुगेपछि गुटका सदस्य र सल्लाहकारको योजनामा नेतृत्व चल्नुपर्ने गुटबन्दीको डरलाग्दो संस्कारले अन्ततः पार्टी र गुट दुबैलाई विघटन गरिरहेको हुन्छ । यद्यपी गुटबन्दीको कालो चस्माले समय रहदासम्म यो परिस्थितिलाई देख्न र आँकलन गर्न सकिदैन ।

आज कम्युनिष्ट अथवा गैरकम्युनिष्ट पार्टीहरुमा सबैभन्दा हाबी भईरहेको अन्तरसँघर्षको माध्यम नै गुटबन्दी हो । यसो हुनुका पछाडि पनि केही वस्तुगत र आत्मगत कारणहरु विद्यमान छन् । मूख्यतः राजनीतिक पार्टीहरु रणनैतिक कार्यदिशा र विचार निर्माण  गर्ने अनि उक्त  विचार र कार्यदिशाका आधारमा पार्टी संगठन परिचालन गर्ने विधिबाट विचलित हुनु र सत्ता स्वार्थमा सीमित प्रतिस्पर्धाको चक्रव्यूहमा घुमिरहनु नै हो । सत्तास्वार्थको राजनीतिक प्रतिस्प्रधामा शक्ति आर्जन गर्ने र पार्टी कब्जा गर्ने सबै भन्दा सजिलो साधन गुटवन्दी बनेको छ ।

विचार समूहको जस्तो विधिमा रहेर बहस, छलफल, अध्ययन र अनुसनधान गरेर तथ्यहरको खोजीमार्फत सत्यमा आधारित तर्कहरु प्रस्तुत गर्नु गुटवन्दीमा जरुरी छैन । पार्टी संगठन निर्माण गर्ने र व्यवस्थित गर्ने दिर्घकालिन योजना निर्माण गर्ने र परिचालन गर्ने मेहनतको पनि कुनै महत्व छैन ।

गुटबन्दीमा अमुक नेता र समूहलाई केन्द्रमा राखेर देवत्वकरण गर्ने र तलसम्म त्यसका भक्तजनहरु उत्पादन गरेर भक्तिभाव गर्ने अनि भक्तजनहरुलाई गुटको प्रसाद बाँड्ने सिन्डिकेड प्रणालीमा नै सीमित छ । गुटबन्दीको झुण्ड परिचालन गर्न कुनै विधी, पद्धति र तहको जरुरी पर्दैन  माथिदेखि तलसम्म गुटबन्दीको ट्याग लगाउने अनि जताततै यही ट्याग देखाएर भँजाउन सक्ने चाकडहरु निर्माण गर्ने विधिमा सीमित रहन्छ ।

यस्तो गुटगत मनोवृत्तिले आजभोली सुचना प्रविधिको सहारा लिएर भर्चुअल गुटवन्दी प्रणालीमा अगाडि बढेको देखिन्छ । गुट अनुसारका मिडिया हाउस निर्माण गर्ने, प्रेस सल्लाहकार र आईटी विज्ञहरु नियुक्त गरेर सामाजिक सञ्जालमा विभन्न ग्रुप तथा एप्सहरु  निर्माण र परिचालन गरेर सिधै एउटा एडमिनबाट गुटका सुचनाहरु केन्द्रित र सम्प्रेषण गर्ने भर्चुअल गुटबन्दी प्रणालीमा अभ्यस्त भइरहेका देखिन्छन् । यसरी गुटको प्रभाव र गुटबन्दीको योग्यता मापन गर्न पनि निकै सजिलो भइरहेको देखिन्छ ।

सामाजिक सञ्जालमार्फत को कसले गुटको पक्ष र विपक्षमा उत्कृष्टता हासिल गर्न सक्छ ? सामाजिक सञ्जालमार्फत को कसले गुटको पक्षमा सबैभन्दा बढी पोष्ट, शेयर, कमेण्ट र लाइक गरिरहेको छ ? अनि को कसले विपक्षमा बोलिरहेको र छ लेखिरहेको छ ?

त्यस्ता अडियो र भिडियो क्लिप तथा स्की्रनसटहरुलाई वायोडाटाको रुपमा केन्द्रित गरी पुरस्कार र दण्डित गर्ने जस्ता डिजिटल प्रणालीमा गुटहरुको विकास भएको देखिन्छ ।

जतिबेला  पार्टी र संगठनको मूल नेतृत्व नै गुटबन्दीको संस्कारबाट माथि उठ्न नसक्ने स्थिति पैदा हुन्छ र, गुटका उत्कृष्ट चाकडहरुलाई प्रमोसन गर्दै महत्वपूर्ण भुमिकामा जिम्मेवारी र नियुक्ति प्रदान गर्ने अनि गुटमा सहभागी नहुने तथा गुटको विरुद्धमा उभिने नेता कार्यकर्ताहरुलाई दण्डित गर्दै पाखा लगाउने विडम्वनापूर्ण परिस्थिति सिर्जना हुन्छ । त्यतिबेला पार्टी संगठनको हितमा  निरन्तर सक्रिय रहने तर गुटमा आवद्ध नहुने नेता कार्यकर्ताहरु समेत अस्तित्व रक्षाको चरण पुगिसकेको हुन्छ ।

त्यसपछि उक्त पार्टी र गुटका सबै सदस्यहरुले यो पनि बुझ्न जरुरी हुन्छ कि उक्त पार्टीको अवसान पनि नजिकिँदै छ । न रह्यो बाँस, न रह्यो बाँसुरी । कसैको पार्टी र व्यक्तिगत जीवनसँग मेल खाएमा संयोग मात्र सम्झनु उपयुक्त हुनेछ ।

(लेखक नेकपाका कार्यकर्ता हुन्)

यो खबर पढेर तपाईलाई कस्तो महसुस भयो ?

ट्रेन्डिङ

Advertisment